Un tomb per la llengua


Un espai compartit on trobareu activitats i material per reforçar les matèries de llengües de batxillerat. Un espai, també, per gaudir de la lectura.

Treball sobre l'Antologia poètica de Josep Carner


ACTIVITAT 1:  De cada un dels DOS/TRES poemes que us han estat assignats*, elaboreu una fitxa en power point que contingui mínimament la informació següent:

1. Títol del poema, nom del poemari i data.
2. Forma del poema: estrofes, nombre i/o tipus de versos i esquema de la rima.
3. Tema,  expressat en forma de SN
4. Glossa del poema: informació sobre el context i/o el contingut més general del poema.
5. Imatge que us suggereixi el tema o el contingut del poema.

Per a més concreció consulteu les fitxes-model dels 11 primers poemes que teniu a continuació.

Per a elaborar les fitxes de cada un dels poemes de l'Antologia, us poden ser útils els enllaços següents:
El Noucentisme
El Noucentisme a lletrA
Josep Carner: biografia i obra
Programa "Tons" de TV3 sobre la vida i l'obra de Josep Carner
La Bíblia: història de Jonàs
Audicions de poemes:
"Ahir" 
"La poma escollida" 
"Com les maduixes" 
"Les llimones casolanes" 
"El dia revolt" 
"Cançoneta incerta" 
"Bèlgica" 



*Assignació de poemes de l'Antologia poètica:


SHEILA
1. “Ahir”, de Llibre dels poetes (1904) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
2. “La poma escollida”, d’Els fruits saborosos (1906) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
3. “Com les maduixes”, d’Els fruits saborosos (1906) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
4. “Les llimones casolanes”, d’Els fruits saborosos (1906) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
13. “La vida incerta”, de La primavera al poblet (1935). [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
14. “Cant IV” de Nabí” (1941). [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
19. “Arbres”, d’Arbres (1953).
20. “A un auró”, d’Arbres (1953).
21. “Si em vaga”, d’Absència (1957).
22. “Lleialtat”, d’Absència (1957).
25. “El més vell del poble”, d’El tomb de l’any (1966).

IRAÏS /LAIA G.
5. “Cançó d’un doble amor” de Verger de les galanies (1911) [text de l’edició definitiva:Poesia,1957].
6. “Camperola llatina”, de Verger de les galanies (1911) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].

LAURA /PAU 
7. “La bella dama del tramvia”, d’Auques i ventalls (1914) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
8. “Símbols”, d’Auques i ventalls (1914) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].

MÒNICA /LAIA R.
9. “Vora la mar és nada”, de La paraula en el vent (1914). [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
10. “El dia revolt”, de Bella terra, bella gent (1918) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].

MARTA/JÚLIA
11. “Cançoneta incerta”, d’El cor quiet (1925). [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
12. “Beat supervivent”, d’El cor quiet (1925). [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].

ANNA /CARLA
15. “Bèlgica”, de Llunyania (1952) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
16. “Cor fidel”, de Llunyania (1952) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].

MARIA/ ANNA/QUERALT 
17. “L’altre enyor”, de Llunyania (1952) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
18. “Illa”, de Llunyania (1952) [text de l’edició definitiva: Poesia,1957].
A triar entre: 23. “El fènix”, de Bestiari (1964).
                       24. “Les formigues”, de Bestiari (1964).


ACTIVITAT 2: Trieu UN dels dos/tres poemes que us ha tocat i elaboreu-ne un comentari de text que segueixi la pauta següent:


1.    CONTEXTUALITZACIÓ
·         Dades bàsiques sobre l’autor, el moviment i l’obra de manera general.
·         Títol del poema, nom del poemari i data.
·         Rellevància del poema dins l’obra del poeta, si és el cas.

2. TEMA
·         Quin és el tema del poema?

3. ESTRUCTURA
·         Resum del contingut del poema i, si és el cas, assenyalar-ne les parts temàtiques.

4. FORMA
·         Tipus de composició, estrofes, versos.
·         Tipus de rima. Esquema de la rima.

5. RECURSOS EXPRESSIUS
·         Figures retòriques significatives i recursos lingüístics: hem de procurar donar sentit a l'anàlisi dels recursos explicant el seu significat o la seva funció.

6. CONCLUSIÓ
  • Fer una síntesi del que hem analitzat, tot donant una visió de conjunt del funcionament i significat del poema comentat.


ACTIVITAT 3: Exposició oral (màxim 15 minuts ). L’exposició ha de contenir:
a)   Sinopsi del poemari a la qual pertanyen els poemes treballats. Per exemple, sinopsi de Verger de les galanies, de La paraula en el vent
b)  Presentació dels dos/tres poemes treballats i mostra de les diapositives.
c) Lectura i  comentari breu del poema seleccionat, del qual s’ha fet el comentari literari per escrit.